המדריך להוספת ממ"ד

פיקוח בניה ופרויקטים במחירים שלא תמצאו באינטרנט באחריות!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

למידע נוסף והצעות מחיר, מלאו את הטופס

אין לכם ממ"ד? ישראל היא אחת המדינות בעלות הדרישה הגבוהה ביותר למרחבים מוגנים, אך למרות זאת- קיימים בתים רבים בישראל ללא ממ"דים. כיצד מוסיפים ממ"ד? מה העלויות? האם ניתן להוסיף ממ"ד בכל בית ובכל בניין? מה החוק בישראל אומר על בניית ממ"דים וכיצד משתלב מפקח הבניה בבניית הממ"ד? לפניכם מדריך אשר עונה על כל השאלות ומסביר את חשיבות הממ"ד בחייכם.

מה זה ממ"ד?

ממ"ד הוא אחד משלושת סוגי המרחבים המוגנים הקיימים בישראל. מרחב מוגן הוא מעין מקלט הממוקם בתוך מבנה, אשר מטרתו היא לספק הגנה מפני מתקפה אווירית או מתקפת טילים. מרחב מוגן מתוכנן להגן על יושביו מפני פצצות ריסוס והוא אף אטום לחדירתם של גזים וחומרים רעילים אחרים. קיימים שלושה סוגי מרחבים מוגנים בארץ:

  • ממ"ד (מרחב מוגן דירתי)– מרחב מוגן זה נבנה בדירה או בבית פרטי, ושטחו הפנימי הוא לפחות 9 מ"ר נטו (12.5 מ"ר ברוטו).
  • ממ"ק (מרחב מוגן קומתי)– מרחב מוגן אשר נבנה בבניין דירות ובבתים משותפים, בהם אין מרחב מוגן בכל דירה. מרחב מוגן קומתי הוא משותף ומצוי בבניינים רבי קומות רבים, ביניהם משרדים ובנייני תעשיה.
  • ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי)– מרחב מוגן זה מותקן בכל המבנים הציבוריים, כגון תחנת רכבת, קניונים וכו.

לימוד פיקוח בניה

מבנה המרחב המוגן

כל מרחב מוגן בסיסי חייב לכלול בתוכו: חלון עמיד בפני הדף ואטום לגזים, צינור אוורור (אליו ניתן לחבר משאבת חמצן במקרה הצורך) ודלת עמידה בפני הדף ואטמה לגזים. על הממ"ד לכלול תשתיות חשמל, ביניהם גוף תאורה, שקעים וחיבור לטלוויזיה. כל הפריטים הללו, כמו כל פריט נוסף אשר עשוי להיות במרחב המוגן, חייב לעמוד בדרישות התקנות הכלליות ובדרישות התקן הישראלי. לדוגמא, התקנות קובעות כי: דלת המרחב המוגן חייבת להיפתח כלפי חוץ החדר ולהיבנות מעט נמוך יותר ממפלס רצפת החדר- וזאת כדי למנוע פתיחה חזקה כלפי פנים החדר, בעת פיצוץ. על קירות הממ"ד להיות עשויים מבטון מזוין מלא בלבד אתו ניתן ליצוק את תבניות הדלת, החלון וצינורות האוורור כדי לחבר אותם אל מבנה המרחב המוגן.

הבנת הדרישות הספציפיות מחדרי ממ”ד בישראל היא חשובה במיוחד. החוק בישראל קבע על גודל סטנדרטי של ממ”ד: 9 מטרים רבועים. כמובן שישנה האפשרות להגדיל אותו, אך  שימו לב, במידה ואתם מעוניינים בהגדלת הממ"ד, קיימת דרישה להתקנת מערכות סינון מתקדמות במבנה, אשר מייקרות את עלות בניית הממ”ד.  שאר הדרישות הסטנדרטיות של הממ”ד הם: גובה של 2.5 מטר, עובי קירות של 30 ס”מ, עובי רצפה של 20 ס”מ וגג חד שיפועי בעובי של 30 ס”מ.

מומלץ לשכור את שירותיו של מפקח בניה מקצועי לביצוע הוספת הממ"ד, על מנת לוודא כי כל עבודות הבנייה יתבצעו על פי התקן ועם כל האישורים הנחוצים.

על מי מוטלת החובה לבנות ממ"ד?

על פי חוק ההתגוננות האזרחית, ייכלל מקלט בכל בנייה חדשה, וכן בכל תוספת בנייה, כאשר המקלט הנדרש הוא מרחב מוגן.  הגוף היחיד בעל היכולת לפטור יזם מבניית מרחב מוגן הוא פיקוד העורף. במקרה של הוספת מרחב מוגן בבניה ישנה, המדינה מציעה לממן את עלויות בניית הממ"ד, לתושבים אשר גרים במרחק של עד 9 קילומטרים מהגבול. תושבים אשר גרים במרחק רב יותר מן הגבול, יאלצו לממן את עלות הקמת הממ"ד מכספם האישי.

כאשר מדובר על בניית מבנה חדש, האחריות על בניית הממ"ד חלה על יזם הבניה. במקרה של דירה חדשה, האחראי הוא הקבלן. במידה ומדובר על תוספת בניה, האחראי על בניית הממ"ד הוא בעל הנכס.

הגדרת תפקיד מפקח בניה

האם נחוצה הסכמת כלל הדיירים להוספת ממ"ד בבניין מגורים?

לא. על מנת לבנות ממ"ד בבניין מגורים, יש להשיג את הסכמתם של לפחות 60% מהדיירים. על ההסכמות להיות מפורשות, ברורות ולא משתמעות לשתי פנים. לא ניתן לחייב דייר אשר מסרב לתת את הסכמתו להשתתף בפרויקט או לתת את הסכמתו, אם כי חייבת להיות מאחורי התנגדותו סיבה ממשית- לבעל דירה אין זכות להתנגד להקמת הפרויקט באופן סתמי ונטול נימוק הגיוני וממשי.

יש להחתים את הדיירים על מסמך בו הם מצהירים האם הם מעוניינים בהוספת ממ"ד, מתנגדים או נמנעים – יש לעמוד בדרישת החוק לרוב של 60%. מומלץ לבצע הסבר מנומק לכל הדיירים, הכולל את החשיבות שבהוספת ממ"ד בכל דירה בישראל, כדי ליהנות מהגנה ובטחון מקסימליים.

באילו אישורים יש להצטייד?

כאשר מתכננים להוסיף ממ"ד, יש להצטייד באישורים של פיקוד העורף, ובנוסף לספק היתרי בנייה מהרשות המקומית, כמו בכל תוספת בנייה. חשוב לוודא כי יש זכויות בניה מספיקות. שטח הממ"ד המינימאלי הוא 9 מ"ר, אשר נחשבים לשטח שירות ולא לשטח עיקרי, ולכן גם אם נוצלו כבר כל אחוזי הבנייה להם אתם זכאים, עדיין ניתן להוסיף לדירה ממ"ד.

שימו לב כי יש בידיכם את כל האישורים הנחוצים, במיוחד את הסכמת הדיירים האחרים בבניין (במידה ואתם מעוניינים להוסיף ממ"ד לבניין מגורים) לפני שאתם ניגשים לבקש את היתרי הבניה. חשוב להחתים את הדיירים על טופס בו הם מציינים האם הם מעוניינים בממ"ד או שאינם מעוניינים בממ"ד אבל אינם מתנגדים. יש לוודא כי יש בידיכם רוב של 60% מהדיירים בבניין המשותף.

מהן עלויות הוספת הממ"ד?

עלות בניית הממ"ד אינה קבועה ולרוב משתנה מעיר לעיר. העלות עשויה להשתנות גם לפי גודל הממ"ד בו בחרתם- ישנם ממדים בגדלים שונים ובמחירים שונים בהתאם.

החוק היבש מאפשר בניית ממ"ד בגודל מינימום של 12.5 מ"ר ברוטו (9 מ"ר נטו) לכל דירה בישראל. רוב הדיירים בוחרים לבנות ממ"ד בגודל מקסימלי, על מנת להרוויח חדר נוסף בבית, אחרי הכל- ממ"ד לא בשימוש הוא חדר לכל דבר שעשוי לשמש כחדר עבודה, חדר ילדים או אפילו חדר לאחסון. כל לקוח בוחר את גודל הממ"ד ואת מטרתו השנייה של הממ"ד כאשר הוא אינו משמש כמרחב מוגן בעת מתקפה.

עלות ממ"ד סטנדרטי (בגודל של 9 מ"ר נטו) נעה בין 100,000 ₪ ל- 120,000 ₪- כאשר אזור מרכז הארץ הוא יקר יותר. ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי) עולה כ- 140,000 ₪ כולל מ"מ והובלה.

ישנם משתנים נוספים אשר משפיעים על מחיר הממ"ד, ביניהם:

  • מספר הדיירים בבניין המשותף בו מוסיפים ממ"דים לדירות.
  • גודל הממ"ד- ככל שהממ"ד גדול יותר, כך העלויות עולות והוא יקר יותר.
  • במידה ובונים את הממ"ד בקומות העליונות של הבניין, פיקוד העורף מורה לבצע חיזוקים בדירות התחתונות עליהם ממוקם הממ"ד, על מנת להימנע מקריסת המבנה עקב המשקל העודף.

האם מומלץ לשכור את שירותיו של מפקח בניה?

מומלץ מאוד. פיקוח פרויקטים מתבצע ע"י מפקח בניה מקצועי בלי קשר לסוג או לגודל הפרויקט. גם אם מדובר בפרויקט קטן יחסית, כמו הוספת ממ"ד, מומלץ לשכור את שירותיו של מפקח בניה מקצועי, על מנת להימנע מבעיות אשר עלולות לצוץ במהלך הבניה ולוודא כי העבודה תתבצע כראוי. היות ומדובר בממ"ד, עבודה מקצועית חשובה במקרה זה במיוחד, על מנת לקבל תוצר סופי בטיחותי וממגן.

פיקוח בנייה הוא חלק חשוב במיוחד בתהליך הבניה. מומלץ לשכור את שירותיו של מפקח בניה מקצועי ובעל ניסיון, כדי שהפרויקט יתבצע כמתוכנן ובצורה בטוחה. במידה ובחרתם מפקח בעל תיק עבודות מרשים ובעל המלצות מרובות, סביר להניח כי עבודתו תהיה מקצועית ואיכותית, והוא יהווה חלק מועיל מאוד ולשפר את כל מהלך הפרויקט.

אין ספק כי תפקיד המפקח הוא חיוני: עליו לבצע בדיקות דחופות ולהתריע על כל הפרה או ליקוי במהלך השלמת הפרויקט. אם אתם מעוניינים כי תהליך הממ"ד יעבור בצורה חלקה, מהירה ושלווה, שיכרו את שירותיו של מפקח בניה מקצועי בעל הסמכה והמלצות ראויות.

תפקידו של מפקח הבניה

מפקח הבניה מכוון את אנשי המקצוע השונים אשר לוקחים חלק בפרויקט הוספת הממ"ד, בעזרת ידע, הסמכה וניסיון רב, ומדווח על כל התקדמות או הפרעה לבעל הפרויקט. במידה ובחרתם במפקח איכותי, אתם יכולים לסמוך עליו כי יבצע את ההחלטות המתאימות בזמן אמת ויהיה העיניים והאוזניים שלכם בתהליך העבודה. מעבר לקבלת ההחלטות המתאימות ביותר בפרויקט, מפקח הבניה אחראי על התקציב בפרויקט ועל עמידה בלוחות הזמנים המוקצבים. בין תפקידיו של מפקח הבניה:

  • נציגות מול הקבלן
  • פיקוח על אופי ואיכות העבודה
  • ווידוא עמידה בלוחות הזמנים המוקצבים
  • ווידוא עבודה לפי תקציב מוכן מראש
  • בחירת הקבלן, קבלן המשנה וכל איש צוות אחר, אשר ייקחו חלק בפרויקט הוספת המרפסת

על מפקח הבניה להקדיש זמן רב לפרויקט שלכם ולעקוב אחרי כל השלבים ההכרחיים להשלמת הפרויקט, בעזרת התיאום הנכון של כל הנפשות הפועלות. לאחר שבחרתם את מפקח הבניה המתאים ביותר עבורכם, הוא מחויב לעבודה רבה, עמידה בלוחות זמנים, תפעולי אנשי המקצוע השונים וביקורים לעיתים תכופות באתר הבניה, לכל אורך תקופת הבניה- במקרה של הוספת ממ"ד מדובר בתקופה קצרה יחסית. כל הלחץ, המאמץ וזמן הללו נחסכים מכם ומועברים למפקח הבניה שבחרתם. פיקוח בניה דורש נוכחות מתמדת לכל אורך הפרויקט ולקיחת אחריות רבה.

יתרונות מפקח הבניה

לפניכם מפורטים היתרונות העיקריים בעבודה אשר מפוקחת ע"י מפקח בניה מקצועי:

  • ריכוז העבודה נכון – פיקוח הבניה  על ידי חברות ניהול פרויקטים בבנייה מסייע לעובדי הפרויקט לשמור על מצב ערני ובנוסף, על חילוק עבודה נכון. מפקח הבניה יודע לחלק נכון את העבודה לפי לוח הזמנים הנבחר ובצורה זו לרכז את העבודה בצורה הטובה ביותר ולהפיק תוצאות מהירות מכל איש מקצוע. אמנם תחושת הפיקוח אינה מתקבלת בברכה אצל כל הפועלים, אך אין ספק כי הפיקוח ישמור עליהם ערניים וידאג כי הם עומדים בזמנים.
  • תכנון ביטחוני אפקטיבי– אחת ההטבות המשמעותיות שמספק מפקח בניה איכותי, היא תשומת הלב הרבה אשר מושקעת בביטחון תהליך הבניה. מפקח הבניה מסוגל לזהות את הדרך הבטוחה ביותר לעבוד בה, ובכל הנוגע לציוד הוא יבחר את הציוד האיכותי והבטיחותי ביותר. המפקח מוודא כי כל אנשי הצוות אשר עובדים בפרויקט, אינם נמצאים בשום סוג של סכנה. התכנון הביטחוני המוגבר והאפקטיבי, הוא סיבה משמעותית מאוד לשכור את שירותיו של מפקח בניה מקצועי, אשר יחסוך מצבים מסוכנים בהם עלול עובד להיפגע.
  • זיהוי סכנה– יחד עם הנקודות אשר עלו בסעיף הקודם, זיהוי סכנות הולך יד ביד עם תכנון ביטחוני אפקטיבי, וחשוב לא פחות ממנו. מפקח בניה איכותי תמיד יהיה מודע לחלוטין לכל סכנה אשר עומדת בפתח של כל פרויקט, והוא מסוגל לזהות ציוד תקול, עובד לא מוכשר או כל גורם אחר אשר עלול להעמיד את שאר הצוות בסיכון. אנשי הצוות יהיו מוגנים לחלוטין בידיו המקצועיות של מפקח בניה איכותי, אחד מהערכים החשובים אשר מאפיינים את תפקיד מפקח הבניה.
  • שיפור איכות הבניה– על מפקח הבניה לעמוד בכל התקנות הנדרשות מבחינת ציוד וחומרי בניה. עובדה זו עשויה להשפיע לטובה על איכות הבניה ועל התוצר הסופי: הממ"ד. ע"י פיקוח ראוי ועמידה בכל התקנות הנדרשות, איכות וגם בטיחות מהלך הבניה והתוצר הסופי ישתדרגו פלאים. התוצר הסופי הוא ממ"ד בטיחותי אשר עומד בכל התקנים וגם משמש תוספת נאה לבית.
  • שלווה ולב שקט– כמובן, אחד היתרונות הבולטים בפיקוח בניה איכותי ומקצועי הוא השקט והשלווה אשר הוא מעניק לכם. כאשר אתם סומכים על מפקח הבניה שלכם, אתם יודעים שיהיה מי שידאג שכל העובדים יבצעו את העבודה על הצד הטוב ביותר, לא יהיו חריגות בתקציב, יירכשו רק חומרי הבניה וציוד הבניה האיכותי ביותר וביטחונם ורווחתם של העובדים ישמר.

אילו אפשרויות עומדות בפניכם?

במידה ואתם מעוניינים בממ"ד, האפשרויות העומדות בפניכם הן בניית ממ"ד או הוספת ממ"ד:

  • בניית/ הוספת ממ"ד לבית קיים
  • הסבת חדר קיים בבית לממ"ד
  • בניית ממ"ד יביל
  • מיגון חדר פנימי

 

 

מהו ממ"ד יביל?

ישנם ממ"דים יבילים מוכנים מראש, המתאימים לבתים פרטיים, אשר מגיעים מוכנים מהמפעל.

בניית ממ"ד עשוי להיות תהליך ארוך ומורכב, אשר עלול לפגוע באיכות החיים של תושבי הבית (בדיוק כמו בניה ושיפוצים אחרים), לכן ישנה אפשרות נוספת (מלבד בניית ממ"ד סטנדרטית) והיא: בניית ממ"ד יביל. זהו ממ"ד אשר נבנה במעוד מועד במפעל, על פי דרישות הלקוח, וכאשר מסתיימת בנייתו- הוא מובל בשינוע מיוחד וייעודי אל בית הלקוח, ומותקן בבית הייעודי בהתאם לכל התקנים הנדרשים. בניית ממ"ד יביל מלווה בתהליך ביורוקרטי, הכולל הוצאת אישורים והיתרים, הכנת תכניות והגשתן, וקבלת אישור הסופי של פיקוד העורף. ממ"דים מסוג זה זולים יותר אך שימושיים פחות כחדרים, וזאת מפני שהתשתיות המחוברות בממ"דים אלו מצומצמות. עלות הבניה אמנם זולה, אך הממ"דים היבילים מועילים פחות לבעלי הממ"ד אשר מעוניינים לעשות בו שימוש מעבר לחדר מוגן, כגון: חדר עבודה, חדר ילדים, חדר אחסון וכו'.

מפקח בניה בהרצליה

כיצד ניתן להסב חדר בבית לממ"ד?

באישור פיקוד העורף, אפשר להפוך חדר קיים בבית לממ"ד תקני. פרויקט זה חייב להתבצע ע"י מהנדס או אדריכל אשר קיבלו אישור לתכניות מפיקוד העורף.
בפועל מדובר בהשוואת התנאים של החדר הקיים לתנאים הנדרשים בבניית ממ"ד. העלויות קרובות לאלה של בניית ממ"ד סטנדרטי.

כיצד ניתן למגן חדר פנימי?

חשוב לציין כי ההגנה אשר מספק חדר פנימי ממוגן אינה באיכות וברמה של ההגנה אשר מספק ממ"ד סטנדרטי.  קיימות שתי דרכים מקובלות למיגון חדר פנימי. הראשונה היא התזת בטון והשנייה היא מיגון באמצעות פלדה. חשוב להביא בחשבון כי מיגון חדר פנימי דורש עיבוי של הקירות ולכן מקטין כל צד של החדר ב-8 סנטימטרים . זהו פרויקט קצר יחסית שאורך בממוצע כ- 10 ימים. העלויות המשוערות למיגון חדר פנימי נעות בין 60,000 ל- 85,000 ₪ לפני מע"מ .

 

 

ממ"ד הוא חלק חשוב והכרחי בכל מבנה. מלבד דרישות החוק, חשוב שיהיה מרחב מוגן בכל בית, משרד ובניין, עקב מצבה הביטחוני של ישראל. פיגועים מוכרים כמעט לכל אזרח וחשוב שיהיה אזור מוגן אליו ניתן לפנות בעת צרה. גם במידה והממ"ד לא יבצע את ייעודו המקורי (במקרה הטוב שלעולם לא יהיה צורך בו בעת פיגוע), הוא עשוי לשמש כחדר נוסף בבית ולשרת אתכם. מומלץ לבחור מפקח בניה מקצועי אשר יבצע את תהליך בניית/ הוספת הממ"ד על הצד הטוב ביותר: ממ"ד איכותי, מתפקד ונאה.

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

073-3753290