מהי אחריות על הבטיחות באתר הבניה של מפקח בניה?

פיקוח בניה ופרויקטים במחירים שלא תמצאו באינטרנט באחריות!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

למידע נוסף והצעות מחיר, מלאו את הטופס


אחת הטענות המרכזיות ביותר לאחוז הגבוה של תאונות העבודה באתרי בניה היא שאין מספיק מפקחי בניה. ענף הבנייה גדל ומתרחב והפרוייקטים גדלים גם הם אך לא כך מספר מפקחי הבנייה שחלק מתפקידם הוא אחריות על הבטיחות.

ועדיין הפרוייקטים ממשיכים להתקדם להם ואין הנחייה כוללת שפרוייקט לא יכול להתקדם מבלי שיהיה מפקח בניה שיקח אחריות על בטיחות באתר הבנייה. התלונות מגיעות, התאונות ממשיכות, ואיוש מפקחי בנייה עדיין בתהליך התכנות והתקצוב.


מיהו מפקח בנייה ולשם מה הוא נדרש?

באופן אינטואיטיבי השם ’מפקח בניה’ מרמז על התפקיד שהוא פיקוח על הבנייה. הוא אמור להיות האחראי על הפרוייקט, באשר הוא, ועל פיקוח הבנייה, מתחילתו ועד סופו. לרוב מדובר על אדם מקצועי בתחום הנדסה הבניין או תחום האיכות עם נסיון בענף הבנייה והוא נדרש להבין ולהיות בעל וותק בעולם הבנייה לפני שיוכל לפקח על פרוייקטים בבניה בתחום.

פיקוח בניה על כלונסאות בהוד השרון

לכל פרוייקט ישנו תקציב, תכנית בנייה ולוח זמנים מוגדר. מפקח בנייה אמון על שלושת אלמנטים אלו ועליו לוודא שתכנית הבנייה יוצאת לפועל תחת מסגרת התקציב שהוקצב ולוח הזמנים שניתן.

על אילו תחומי בטיחות בעבודה אחראי מפקח בניה?

כחלק בלתי נפרד מהפרוייקט הוא גם אחראי על הבטיחות בעבודה ולוודא שלא יקרה דבר לעובדי הפרוייקט.  כאשר הוא בוחר את הספקים השונים לפרוייקט כמו קבלן, אדריכל וגורמים מבצעים הקשורים לחשמל, לריצוף ועוד הוא מוודא את הכשרתם, מקצועיותם ונסיונם בתחום בכדי לדעת שהם יוכלו להוציא לפועל את התכנית.

מפקח בנייה צריך להבין ולהיות בקיא בדרישות הרשויות השונות ומנהל הבטיחות ולא רק להתמקד בסיום הפרוייקט מתוך כך, לאורך כל הפרוייקט הוא מפקח על בעלי המקצוע השונים. מספיק מסמר אחד שלא נמצא במקומו, עמוד שהוקם שלא מהחומר הנכון, ארגז כלים שלא הונח במקומו וכל הפרוייקט יכול יכול לקרוס ותאונות יכולות לקרות. 

מעבר לתפקידים הספציפיים הוא אמון על ראייה מערכתית ומקיפה יותר אשר מסתכלת על כל ההיבטים השונים וכל חלקי הפרוייקט כמקשה אחת. ראייה כוללת זו תעזור לצפות טעויות שיכולות לקרות ולפתור אותן לפני שקרו ותאפשר מציאת פתרונות מתאימים בעת קשיים.

אחריות על הבטיחות באתר הבנייה אינה פשוטה והיא בעלת משקל רב ככל שהפרוייקטים גדולים ומורכבים יותר. תאונות עבודה אינן קורות בכדי. עובד שלא מתחיל את עבודתו עם הציוד המגן עליו באופן מלא, ללא הדרכה מקיפה על הנדרש וללא מודעות לסכנות הקיימות בעבודתו, סביר שיעשה טעויות בעבודתו. לעתים מדובר על טעויות קלות ולעתים מדובר על כדור שלג שיכול לגרום בהמשך לתאונת עבודה רצינית וקשה יותר.

מומלץ כי מפקח בנייה יבדוק ויהיה בקשר עם העובדים בכדי לאפשר להם ערוץ תקשורת ישיר עם ראש הפרוייקט כמו גם לאפשר לו להיות מודע ולהכיר יותר את מה שקורה בשטח. ההכרות עם הבטח תוביל להסקת מסקנות, ליישום לקחים, לשיפור ולשדרוג הבטיחות באתר.

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

073-3753290